Tips på vad du kan göra om du har svårt att somna

Idag har det blivit allt vanligare att många lider av sömnproblem. Förra veckan kom det även en nyhet där forskare hade bevisat att människor som hade sovit hälften så mycket som de borde körde lika illa som berusade personer – med nedsatt reaktionsförmåga till följd.

Sömn är väldigt viktigt för vår återhämtning. Samtidigt vet vi nog alla hur det kan vara att ligga där och snurra, man är trött men ändå går det inte att somna och sedan kommer stressen över att man just inte kan somna. Det blir ett moment 22 och dagen därpå är du inte riktigt människa.

Det här är några av de saker du kan göra för att undvika det:

  • Undvik tobak, koffein och alkohol minst tre timmar innan du planerar att gå och lägga dig. Detsamma gäller faktiskt astmamedicin och eventuellt andra mediciner. Hör gärna med din läkare om vad som gäller för dina mediciner.
  • Gnugga magen. Japp, det hjälper faktiskt resten av kroppen att slappna av. I vissa fall underlättar det också matsmältningen.
  • Håll ditt rum så tyst ock mörkt som möjligt. Samtidigt kan det vara så att vissa människor blir mer lugna av lite avslappnande musik vilket gör att de lättare somnar.
  • Ha gärna ett block eller en dagbok i nattduksbordet. Ibland beror sömnlösheten på grubblerier och att man är stressad över olika saker. Då kan det vara bra att skriva av sig de tankar man kommer på under natten. Så att man inte grubblar mer än nödvändigt.
  • För en del människor fungerar olika räkneövningar som att räkna baklänges från tusen samtidigt som man tar ett djupt andetag mellan varje numer. Andra föreställer sig att de visuellt skriver olika fraser på ett papper. Testa dig fram. Kanske hittar du någon övning som fungerar perfekt för dig.

Det var några tips. Vi hoppas att en eller flera hjälper dig till en bättre sömn.

Sov så gott!

Att vara förälder till en tonåring

För de allra flesta är tonåren en jobbig period i livet. Det är känslor, hormoner och relationen tonåringen har till sin omgivning. Inte minst till sina föräldrar.

Tonårstiden är en knepig tid även för föräldern och det är mycket som kan vara svårt att förstå med sitt barn. Därför kan det vara bra att försöka förstå sin tonåring lite bättre. Det är det vi tänkte försöka göra i det här inlägget.

Tonårstiden är som du säkert minns en känslomässig berg-och-dalbana. Helt plötsligt blir ditt barn betydligt känsligare när det gäller kamraters åsikter och reagerar starkt på dem. Tonåringen håller på att försöker behärska nya sociala färdigheter som den samtidigt inte helt kan hantera, att förstå och anpassa sig till sin omgivning på ett mognare sätt. Det gör dem känsliga och därför kan tonåren verkligen vara en eländig tid.

Förälder
Att vara förälder är stressigt men att vara tonåring är kanske stressigare.

Under den här tiden är tonåringen ofta stressade, oroliga, särskilt vid olika sociala spänningar i umgänget. Det de ofta oroar sig för är att bli uteslutna från sociala grupper. För att hjälpa ditt barn under den här tiden kan meditation och andra lugnande aktiviteter hjälpa.
Ett annat sätt att stötta din tonåring genom den här tiden är att uppmana dem att välja vänner som har gemensamma intressen, inte popularitet. Det är också viktigt att lära dem att reparera vänskap efter en meningsskiljaktighet – att lära dem att be om ursäkt och kompromissa. Familjen kan vara en stor hjälp under den här tiden. Särskilt familjer som erbjuder sällskap, problemlösning och känslomässigt stöd. Enligt en studie är barn i sådana familjer mindre benägna att bli deprimerade efter att ha utsatts för stress.

Sedan finns det saker som tonåringen förmodligen inte kommer att kunna prata med dig om. Förra året släppte RFSL en bok om alla de saker som tonåringar brukar tycka är pinsamt, både att prata om och att fråga, samtidigt som dessa frågor upptar en hel del av tonåringens tankar. Mer om den boken hittar du här. Vårt tips är att köpa boken, låta din tonåring läsa den och sedan kanske ni kan prata om sådana saker på ett mer naturligt sätt, vilket kommer göra att din tonåring känner sig ännu tryggare. Vi lovar.