Stress och utmattning

Stress är en naturlig reaktion i kroppen som hjälper dig när det behövs. Hjärnan skickar ut stressignaler och då börjar hjärtat slå fortare, andningen blir snabbare och musklerna spända. Reaktionerna är bra om man ska göra något snabbt och vill få mer gjort under tidspress. Det finns däremot stress som inte är bra för kroppen, tecken på att du är för stressad kan vara:

  • Dålig sömn
  • Du blir lätt irriterad och arg över småsaker
  • Huvudvärk, hjärtklappning, ont i magen
  • Svårare att koncentrera sig
  • Det uppstår negativa tankar, nedstämdhet och ångest

Känner du dig ofta stressad och har besvär behöver du söka hjälp. Många klarar av att hantera stress om kroppen får tillräckligt med tid för återhämtning, men om balansen mellan stress och vila inte fungerar börjar kroppen sända ut signaler om att stressnivån är för hög. Det sista stadiet av stress sägs vara utmattning och man blir med tiden både tröttare och fysiskt samt psykiskt utmattad. För att kunna fungera som vanligt igen kan det behövas en lång rehabilitering.

Det är inte ovanligt att människor stressar mycket i dagens samhälle. Många känner nog igen sig någon gång bland alla symptom för stress. Prestationsförmåga är en stor del i varför människor idag stressar, speciellt bland ungdomar. Inom många yrke kan det också bli väldigt stressigt under perioder. Till exempel revisorer måste arbeta hårt för att hålla sina deadlines. Är du intresserad av vad en revisor gör kan du läsa mer här. Inom de flesta jobb finns det någon slags högsäsong och då gäller det att få tillräckligt med vila för att orka. Försök undvika onödig stress och se till att vara laddad för att hantera det du inte kommer undan. Sov ordentligt, ät näringsrikt, rör på kroppen och umgås med personer du tycker om.

Har du redan hamnat i det stadiet där du drabbats av en utmattning kan du kontakta vårdcentralen eller din företagshälsovård.