Grundläggande kunskap för att äta nyttigare

Oavsett om man har bestämt sig för att äta hälsosammare så är det inte alltid lätt att omsätta viljan i praktiken. Ibland kan det bero på att man saknar kunskapen för att kunna göra det. Som när det gäller att äta hälsosammare till exempel. Därför tänkte vi sätta ihop en enkel liten guide och den kommer här.

För det första så är du smartare än du tror. Du vet förmodligen redan vilken mat som är bättre och sämre. Sedan tenderar vi människor att ibland ljuga för oss själva, om du gör det, försök sluta med det. Du vet ju att saker som växer naturligt i marken, på ett träd eller som en gång har sprungit över en äng är bättre att äta än snask, processad- eller snabbmat.

Det första steget mot att äta mer hälsosamt är att bestämma sig för att faktiskt göra det.

Det andra är att inte vara överambitiös i förändringsarbetet. Små steg i taget brukar vara tricket för att lyckas. Om all din favoritmat är skräpmat och du inte gradvis förändrar så kommer varje rätt du äter som inte är det du egentligen gillar allra bäst kännas som en uppoffring och sannolikheten att du kommer att misslyckas ökar.

Börja med att ta bort allt de som ger omedelbar tillfredsställelse: godis, chips, pizza med mera.

Ett sätt att initialt motivera sig är att räkna kaloriintaget en vanlig dag. Att sedan minska det och kunna spåra det brukar vara motiverande. Idag finns det en mängd appar som kan hjälpa dig med allt det här. Kaloriintaget ställer du sedan mot den mängd kalorier som du förbrukar på en dag. Vill du gå ner i vikt bör intaget vara mindre än förbrukningen.

Kroppen hanterar och smälter olika typer av näring på olika sätt. Nu tänkte vi gå igenom dem och dess skillnader.

Protein: Våra kroppar använder protein för att bygga upp muskler. Det är särskilt viktigt efter träning, eftersom träning faktiskt bryter ner muskler. Protein finns i ägg, kött, nötter, baljväxter, mejeriprodukter och quinoa.

Kolhydrater kommer i mer eller mindre bra former och det innehåller alltid stärkelser, kostfribrer eller sockerarter. Kroppen förvandlar sedna kolhydrater till glukos som underhåller olika kroppsfunktioner. Kolhydrater delas ofta in i snabba och långsamma, bra och mindre bra. Men det beror egentligen vad du gör med kroppen annars. Är du maratonlöpare så behöver du massor med kolhydrater, annars går det åt mindre.

Fett: Vilket är den mest missförstådda av alla näringsämnena. Vi behöver fett för att kunna överleva. Fetter gör bland annat att vi kan reparera celler och tillverka hormoner. Sedan delas fett in i olika kategorier också; mättat, enkelomättat och fleromättat fett. Det finns även något som kallas för transfett som brukar räknas som den mest onyttiga. Den återfinns ofta i processad mat som även innehåller mycket mättat fett. Färdiggjorda pajer, pås-såser med mera.

När du väl har koll på de olika näringsämnena och vad som hör till vad så kommer det att bli mycket enklare att både laga god och nyttig mat. Behöver du ännu mer inspiration skulle en matkurs eller någon annan gemensam matlagningsaktivitet kunna vara en idé. En vän till mig gick en sådan i Stockholm och tyckte det var bra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

åtta + elva =